Tartuffe, Rokonok

Rokon lelkek?

Moliére: Tartuffe (Színházi felvétel; 1997, r: Tompa Gábor)[1]

Szabó István: Rokonok (2006)[2]

Ebben az írásban egy meglehetősen szokatlan, ám sajnos egyáltalán nem lehetetlen dologra vállalkozom. Egészen pontosan Eperjes Károly alakításait hasonlítom össze, egy 1999-es Thália Színház-i Tartuffe előadásban, illetőleg a 2006-os Rokonok című filmben. Előbbiben a címszereplőt, utóbbiban Kardicsot alakítja a Kossuth -és Jászai Mari-díjas színművész.

Az első mondatban említett "sajnos" jelzőt azért érzem indokoltnak, mert Eperjes a két különböző történet, teljesen eltérő karaktereit hasonló személyiségjegyekkel ruházza fel. Ez a nyilvánvalóan nem tudatos párhuzam, azért is idegen, mert Moliére drámáját először 1664-ben állították színpadra, Móricz Zsigmond dzsentriregénye pedig 1932-ben jelent meg, tehát a szóban forgó művek más korban játszódtak és íródtak. Ennek fényében nem meglepő, hogy Tartuffe személyisége nem rokonítható a bankigazgatóéval. Akkor sem, ha a céljuk nagyjából megegyezik, ugyanis mindketten anyagi helyzetük javítása érdekében vágynak magasabb pozícióba, és azért, hogy megszerezzék a kívánt státuszt, nem riadnak vissza a piszkos módszerektől sem. Ám van köztük egy hatalmas különbség, amit mintha Eperjes Károly figyelmen kívül hagyott volna. Mégpedig az, hogy míg a francia szerző figurája már a papírlapokon egy tőle távol álló szerepben tetszeleg, addig a Takarékbank vezére többnyire saját magát adja. Tehát előbbi esetben a színésznek egy már létező alakítással kell összehangolnia egy másikat, hiszen a komikus helyzetet az teremti meg, hogy az álszent csaló a ház urát teszteli, hiszékenység szempontjából. A nyílt színen történő egyre inkább a befogadó aurájába hatoló, negédes, erőteljesen stilizált színjáték jól jelzi, hogy Orgon naivitásának nincsen határa, hiszen körülbelül úgy kísérleteznek vele, mint ahogy a mesékben a macska szórakozik a kerítés túloldalán álló kutyával, azt figyelve, hogy ősi ellensége képes-e áthidalni az előtte álló akadályt. Folytatva az analógiát a helyzet hallatlan groteszkségét az a tény adja, hogy a családfőnek bernáthegyiként sem sikerül átlépnie a legfeljebb csivavák távoltartására alkalmas térválasztót, vagyis Eperjes Károlynak mint színésznek is kiemelkedően fontos feladata van, annak a folyamatnak az ábrázolásában, amely során megismerjük, hogy a protagonista miként veszti el realitásérzékét. Mindazonáltal Tartuffe egy komolytalan, megbízhatatlan ember, aki a mának él. Emiatt az előadás minőségét növeli, hogy a túlzó gesztikulációk, felnagyítások következtében a "betolakodó" tovább veszít hitelességéből

Ezzel szemben Kardics egy kifejezetten céltudatos értelmiségi, aki pontosan akkora erőfeszítést tesz azért, hogy akaratát keresztülvigye másokon, amennyire szüksége van. Tehát Móricz hősére ráhúzni az álkeresztény, munkakerülő attribútumait, illúzióromboló és hiteltelen, hiszen ahogyan az Szabó István filmjében is észrevehető, ekkor a jellem egyébként létező összetettsége, mélysége negligálódik.. A hiénavihogás pedig még jobban félreviszi, gyerekessé teszi a karakterrajzot Az egyénnel kapcsolatban egy újabb ellentmondás, hogy Eperjes annak ellenére erőlködik túlságosan átlátszó eszközökkel előtérbe tolni őt, hogy személyében mellékszereplőről beszélünk. Ennek a téves tételnek a bizonyításához fölösleges, a Tartuffe kapcsán már érintett, tulajdonságokkal ruházza fel Kardicsot, ezáltal az eredeti alkotót megtagadva egy roppantul ellenszenves talpnyaló, tenyérbemászó, mitugrász alakot vetít elénk, aki például felszínesen sem próbál meg arra törekedni, hogy a Kopjáss-sal való találkozásaiba némi spontenaitást csempésszen. Így túlságosan hiszékenynek állítja be a főügyészt, akinek ezáltal hétköznapi esendősége helyett a naivitása domborodik ki, ahogy ez Orgon esetében is megfigyelhető.

A színjátszás fentiekben megjelenő két véglete valószínűleg annak köszönhető, hogy Eperjes Károly nem tudta az igazgató megformálásához szükséges mértékben kiszélesíteni a komfortzónáját, amibe Moliére szélhámosa tökéletesen beleillett.


[1] https://nava.hu/id/1340438/

[2] https://port.hu/adatlap/film/tv/rokonok-rokonok/movie-74786

Kovács Márton
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el