Rob Marshall: Chicago (2002)

"Színpad az egész világ"[1]

Rob Marshall: Chicago (2002)

Két héttel ezelőtt kitettem a Facebook oldalamra egy hiányos mondatot, és megkértem a követőimet, hogy egészítsék ki. Az állítás egész pontosan így hangzott: "A _____ műfajú/csoportba tartozó filmeket nem igazán szeretem, de az ebbe a műfajba/csoportba tartozó _______ című alkotást igen." Érkezett is néhány válasz a felvetésemre, ám én még adós voltam a véleményemmel, egészen mostanáig


Először is fontosnak tartom megjegyezni, hogy nincs olyan zsáner, aminek a kereteit felhasználva ne lehetne élvezhető, hovatovább értékes mozit létrehozni, hiszen ahogy Robert McKee is rámutatott[2], egy jó filmrendező az egyes konvenciókra nem korlátként tekint, hanem lehetőségként. A filmmusicalen/zenés filmen belül van egy kifejezetten rossz tendencia, amivel az olcsó népszerűség és a bevételszerzés reményében gyakran élnek a készítők, és elzárják magukat a műfaji jegyek tárházától. Ennek a lényege, hogy néhány már ismert dalt csokorba szednek, valamilyen tematika (legtöbbször egy ember vagy egy együttes életműve) alapján, majd kreálnak köré egy kevéssé gördülékeny sztorit, ahol túlnyomórészt a színpadiasság, a színházi jelleg domborodik ki, háttérbe szorítva a filmszerűséget. Ennek gyakori következménye a kiszámíthatóság és a formanyelv funkcióvesztése. Ugyanakkor nem szerencsés figyelmen kívül hagyni azt a tényt sem, hogy a zenés/táncos performance-okat a világot jelentő deszkákra hozták létre.


A Chicago című produkció remek példa arra, hogyan lépjünk át a fent említett ellentmondáson a két művészeti ág közti egészséges egyensúly megtalálásával. Maurine Dallas Watkins történetének főszereplője Roxie Hart az ambiciózus, hírnévre és komoly karrierre vágyó fiatal színésznő, akinek célja, hogy Velma Kelly varietéművésznő nyomdokaiba lépjen. Ám egy hirtelen és meggondolatlan döntés miatt az élete vakvágányra kerül. Ennek eredményét, súlyát, hatását több vizuális eszköz is kiválóan megmutatja.
Egyrészről a hosszabb fahrtok a tömeg, és ezzel összefüggésben, az érdeklődés nagyságát jelzik. Erre áhítozik Roxie, és úgy tűnik ettől kerül egyre távolabb. Másrészről a párhuzamos vágások azt igyekeznek érzékeltetni, hogy a showbiznisz résztvevőit annyira beszippantja ez a létforma, hogy képtelenek különbséget tenni valóság és fikció között, és nem tudnak kilépni a mókuskerékből. Ezt a bennfentességet közvetítik a közeli felvételek és az erős, kifejezetten a színházra jellemző spotfények.


A teátrumból átvett koreográfiák pedig nem pusztán az idő filmformanyelvi eszközökkel történő kitöltését szolgálják, tudniillik értelmezhetők társadalomkritikaként. Arra utalnak, hogy az egész világ egy nagy színpad, ahol a hatalommal rendelkezők döntenek életről, halálról.
A fent említett "egészséges egyensúly" a vágások ritmusa, illetve a hangok között is fennáll. Ez  talán a Cellatangó (Cellblock tango) esetében a legszembetűnőbb, mert a jelenetsor első képeit a lépések ritmusa és a vízcsobogás zaja darabolja fel. Ennek okán a rendező a diegetikus hangokat használja a hangulat visszaadására, méghozzá oly módon, hogy az teljesen beleolvad a cselekménybe.


Rob Marshall filmje tehát pont annyira stilizált, amennyire az a zsánertől elvárható, ám mégis természetesen tud egységet alkotni, úgy, hogy egyidejűleg három művészeti ágnak biztosít teret, azzal együtt, hogy tiszteletben tartja azok sajátosságait.[3]


[1] Az idézet William Shakespeare Ahogy tetszik című drámájából származik. Eredeti nyelven: "All the world is a stage" Magyar fordításban: "Színház az egész világ" 

[2] Bővebben: McKee, Robert: Story Filmtett Egyesület Kolozsvár 2011 71-73.

[3] https://port.hu/adatlap/film/tv/chicago-chicago/movie-54453

Kovács Márton
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el